آموزش

روش ساخت تخصصی جعبه باند

باندها + آموزش ساخت جعبه + ویدئو

بر خلاف آنچه در نگاه اول به نظر می رسد ، باند های کوچک کیفیت مطلوبتری دارند ، نمونه ای از باندهای کوچک را در اسپیکر های موسیقی که کیفیت خیلی خوبی دارند می بینید. مسجد الحرام و مسجد النبی هم با باند های کوچک پوشش داده شده اند . همه مساجد و حسینه ها در خارج کشور که به صدا خیلی حساس هستند باند کوچک استفاده کرده اند ! حرم حضرت معصومه هم بعد از سالها به این نتیجه رسید که باید از باندهای کوچک بهره ببرد.

ما نیز  باند های کوچک را در چند جا تجربه کردیم و از آنها در مجالس سنگین و شلوغ مثل ظهر عاشورا و تاسوعا استفاده کردیم ، و شاهد بودیم که این باندهایی که خودمان درست کرده بودیم بهتر از باند های شرکتی جواب دادند !

در اینجا روش سر هم کردن باند ها را که با تجربه خودمان و دیگران و با مشورت مسئول با تجربه سایت ام آر جی الکترونیک ساخته ایم ، برای شما توضیح میدهیم:

اول باید باند خود را انتخاب کنید ، در یک مغازه که باند کوچک زیاد دارد ، انواع باندها را کنار هم قرار دهید و باندی که صدای بازتری نسبت به دیگر باندها دارد انتخاب کنید . ما تا به حال یک باند بیضی فول رنج  full ranje ، ۸اهم ، 20 وات به نام میتسوبیشی ، را تست کرده ایم و صدای آن را پسندیده ایم .

یک باند (لم) هم که از نوع باندهای خشک بود صدایی زیبا و رسا داشت که البته دیگر نمونه ی آن را نیافتیم .

توجّه کنید که ضرورتاً باندی که برای ماشین بهترین صدا را دارد ، باند مناسبی برای مجلس نیست! خوشگل بودن باندها برای شما ملاک نباشد ، بلکه باندی انتخاب کنید که صدای باز و شفافی داشته باشد .

حال به سراغ جعبه می رویم:

بهتر است جعبه خود را با MDF بسازید اگر نبود با نوپان هم میشود . ولی فرق MDF با نوپان خیلی محصوص است.
بعد انتخاب باند خود طول و عرض آن را در نظر بگیرید ، عمق جعبه باید 17 یا 20 سانتیمتر باشد عرض جعبه را هم 5 سانت بیشتر از عرض باند خود بگیرید ، طول آن را هم 10 سانت بیشتر از طول باند بگیرید.
چهارچوب را درست کنید ، صفحه جلوی باند را هم به اندازه توی باند ببرید . توجه داشته باشید میخواهیم باند را از داخل پیچ کنیم پس مواظب باشید که دهنه باند بزرگ نشود و همچنین باید کوچک هم نشود دقیقا اندازه داخل باند باشد به طوری که باند از بیرون هم راحت در سوراخ جا بگیرد .
باند های خشک و هم چنین باندهای بم را از بیرون میبندیم ، ولی باند فول رنج را چون بم آن را لازم داریم باید از داخل ببندیم.
حالا پایین صفحه ی جلوی باند را یک سوراخ 3 اینچی بکنید ، یک لوله پولیکا 3 اینچی را 15 سانت ببرید و آن را در داخل سوراخ بچسبانید. این هواکش برای این است که باند به راحتی بتواند عقب و جلو برود و بم باند بهتر خارج شود و صدا خیلی پر تر میشود.
تکه ای پارچه سیاه نازک بگیرید و به اندازه جلوی جعبه ببرید . حالا آن را روی صفحه جلوی باند بکشید و اضافه آن را پشت صفحه منگنه کنید .حالا صفحه را به چهار چوب از جلو پیچ کنید.
این کار باعث میشود که صدای زیر خیلی بالا را بگیرد و جلوی سوت های بیخود باند گرفته شود. این کار تجربه شده است و اگر دقت بکنید در اسپیکرهایی که یک باند بم دارد و یک باند فول رنج، جلوی باند بم باز است ولی روی فول رنج پارچه کشیده شده است .

نکته بسیار مهم در پیچ کردن باند است ، هنگام پیچ کردن باید باند بالانس باشد و مایل به چپ و راست نباشد، همچنین باید پیچها را به اندازه هم سفت کنید، وگرنه اگر باند به اندازه ذره ای کج پیچ شود ، صدای آن از ته چاه در می آید.

صفحه پشت باند میتواند تخته سه لا باشد اگر از همان جنس چهار چوب باشد بهتر است .

باندها را در 2ونیم متری سطح زمین نصب کنید ، بهتر است باند ها را با زاویه نصب کنید که سر باند با زاویه 20 درجه به پایین باشد.

باندهای کوچک و با کیفیت

مرحله آخر:

اگر بتوانید باند ها را دو تا دو تا باهم سری کنید، تا اهم باند ها زیاد شود و باعث شود که فشار به آنها نیاید حتی اگر دستگاه 300 وات باشد ، اما اگر تکی استفاده میکنید حتما یک مقاومت آجری 10 وات (۸اهم) یا دو تا 5 وات (۱۶اهم موازی) به آن سری کنید در داخل باند . حتما سیمها و پایه های مقاومت را به جای سوکت باندبپیچید و بعد لحیم کنید چون حتماً لحیم در حال استفاده شل میشود و سیم جدا میشود پس پایبند به لحیم نباشید.
باند ها را رو به روی هم نزارید در مقابل میکروفن هم نباشد اگر پشت سر مداح یا بقل آن قرار میدهید ، روی آن را به سمت مداح نزارید که صوت می کشد.
در باندهای کوچک نباید بم را زیاد کنید ، باند کوچک به بم زیاد حساس است .
حالا از صدا لزت ببرید

آموزش ساده ساخت جعبه باند جهت تماشای ویدئو کلیک کنید .

وب سایت https://mrjelectronic.ir

روبیکا: https://rubika.ir/mrjelectronic

ایتا: https://eitaa.com/mrjelectronic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *