آموزش

تفاوت آمپلی فایر و میکسر

دستگاههای رایج در بازار برخی به شکل خوابیده و باریک هستند که اسم میکسر برای آنها مرسوم است، برخی هم به شکل ایستاده و مرتفع هستند که به نام اکو یا آمپلی فایر شناخته می شوند.

عمده فرق بین این دو دستگاه در ظرافت به کار رفته در آنها و شکل ظاهری آنهاست. یعنی عمده تفاوت در ظاهر است و در کارایی تفاوت عمده ای بین آنها وجود ندارد.

ممکن است کسی بگوید کار با میکسر سخت تر و پیچیده تر از دستگاه است، اما این سخن عمومیّت ندارد و در مورد بسیاری  از میکسر ها صادق نیست، تنها کافی است با کلیّت کار دکمه ها و ولومها آشنا باشید تا بتوانید آن دکمه ها و ولومها را در میکسر و دستگاه معادل یابی بکنید.

ولوم های میکسر چیزی فراتر از صدا و زیر و بم و خروجی aux و صدای اصلی نیستند.

البته اگر در مورد میکسر تازه کار هستید به چند نکته توجّه کنید:

دکمه خاموش و روشن میکروفون: برای هر ردیف از میکروفون دکمه خاموش و روشن وجود دارد که آن میکروفون را قطع و وصل می کند. دکمه ای دیگر نیز ممکن است در زیر آن وجود داشته باشد که کار آن را شرح خواهیم داد.

48 ولت فانتوم: در کنار دکمه خاموش و روشن دستگاه (یا جای دیگر) با دکمه 48v مواجه مي شويد. این دکمه به درد میکروفون های استاتیک می خورد که برای کار خود نیاز به برق دارند. میکروفون های مرسوم که از نوع دینامیک هستند نیازی به این برق ندارند و بلکه این برق برای آنها مضرّ و مایه فرسودگی است.

ولومهای گِین و مید و بالانس: در بسیاری از میکسرها (و دستگاهها!) مشاهده می شوند که توضیح آنها گذشت. در صورت عدم آشنایی با کارکرد آنها، آنها را در حد وسط قرار دهید.

تنظیم درگاه های خروجی و ورودی: یکی از قابلیّت های یک میکسر خوب این است که در مورد درگاه ورود و خروج همه صداها قابلیت تنظیم دارد و از این حیث انعطاف پذیر است. یک میکسر چندین ورودی و چندین خروجی دارد که شما می توانید هر یک از این ورودی ها را به هر یک از آن خروجی ها وصل یا قطع کنید.

با دقّت در نوشته ها می توانید متوجّه شوید که کدام دکمه ها و ولومها کدام ورودی ها را به کدام خروجی ها ارسال می کنند. در یک ردیف میکروفون که یک ورودی به حساب می آید دو ورودی (میکروفون و line in) وجود دارد. این ورودی به کدام خروجی ها می تواند ارسال بشود؟ با ولوم aux به خروجی aux وصل می شود، با ولوم efx به ورودی افکتر و ولوم تنظیم افکت اصلی ارسال می شود، و با ولوم کشویی اصلی به خروجی های main و پاور ارسال می شود. ممکن است در کنار دکمه خاموش ردیف میکروفون یک دکمه مشابه وجود داشته باشد که با فشار دادن آن، صدا به جای main به یک خروجی مستقل دیگر به اسم (مثلا: monitor) ارسال می شود.

افکترها: افکتر مرسوم در دستگاهها فقط قابلیّت تکرار صدا را دارد و ولومهای آن برای تنظیم حجم اکو و تکرار و فاصله اکو می باشد. اما افکتر میکسرها غالباً از تنوّع بیشتری برخوردار است و انواع جلوه های ویژه صوتی را به شما ارائه می دهد. لکن غالباً از انعطاف کمی برخوردار هستند و شما مجبور هستید از تنظیمات پیش فرض متابعت بکنید.

برای مثال یکی از انواع افکت در افکترها تکرار یا اکو می باشد، اما ممکن است افکتر قابلیّت تنظیم دستی فاصله و تعداد تکرارها را به شما ندهد و شما را ملزم به انتخاب یکی از حالات از پیش تعیین شده نماید. بنا بر این اگر تنظیم فاصله یا تکرار برای شما مهم است در انتخاب میکسر مناسب دقّت لازم را داشته باشید.

نوع فیشهای ورودی و خروجی: فیشهای میکروفون مرسوم و قدیمی در میکسرها جایی ندارند و تنها از فیشهای بنُن و اسپیکن در آنها استفاده می شود. شما برای استفاده از میکسر باید امکانات مناسب را از این جهت تعبیه کرده باشید.

توجه: بسیاری از این قابلیّت های شمرده شده، در دستگاههای پیشرفته هم وجود دارند، بنا بر این این موارد را وجه تمایز میکسر و دستگاه تلقی نکنید.

شما به دنبال انتخاب گزینه مناسب خود باشید و میکسر بودن یا دستگاه بودن را به هیچ وجه ملاک تعیین خود قرار ندهید.

البته در کشور ما اگر کسی با انوع میکسرها آشنایی داشته باشد، در انتخاب مورد دلخواه خود در بین میکسرها با تنوّع بیشتری مواجه می شود و از این رو دستش باز تر است. زیرا دستگاهها در ایران از تنوّع زیادی برخوردار نیستند.

میکسر برای کسانی مناسب است که:

  1. با تحقیق میکسر مناسب خود را پیدا کرده اند و از کارایی آن مطمئن هستند.
  2. وزن کم برای آنها مهم و تعیین کننده است.
  3. می توانند با ظرافت میکسر کنار بیایند و به خوبی از آن محافظت بکنند.
  4. دستگاههای مرسوم پاسخگوی کار آنها نیست.
  5. در تنظیم میکسر تعداد زیاد ولومها مایه سردرگمی ایشان نمی شود.
  6. در خرید میکسر گدایی به خرج نمی دهند.

 

وب سایت: https://mrjelectronic.ir

روبیکا: https://rubika.ir/mrjelectronic

ایتا: https://eitaa.com/mrjelectronic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *