آموزش

اهمیت جعبه باند و بلندگو

شاید تصوّر خیلی ها این باشد که جعبه باند فقط محافظ باند است و فایده آن زیبایی باند است، در حالی که خوب است بدانید بدون باند صدای یک بلندگو تا ۷۰ درصد افت پیدا می کند! اساس کار بلندگو بر لرزش است و بدون جعبه این لرزش جهت پیدا نمی کند و هدر   می رود.

برای اینکه اهمیّت جعبه در نظرتان روشنتر شود موبایل خودتان را در دست بگیرید. موبایل را در دستان خود بچرخانید؛ دستان خود را به دور موبایل حلقه بزنید و محکم بگیرید؛ حال طوری بکنید که دستان شما مانند یک کاسه موبایل را در بر بگیرد. حالات مختلف را امتحان کنید و ببینید در چه حالتی چقدر صدا بیشتر می شود و در چه حالتی صدا کمتر می شود. فکر کنم اگر این آزمایش را انجام دهید دیگر نیازی نباشد که من برای شما از اهمیّت جعبه باند بگویم .

صداهای بم تر نیاز بیشتری به جعبه دارند، به همین خاطر جعبه های سنگین تر صدای بم را بهتر جواب می دهند. برای تولید صدای بم لازم است صدا درون یک فضای بسته بپیچد. به اسپیکر کامپیوتر خود نگاهی بکنید، صدای بمِ آن از کجا بیرون می آید ؟

یک بلندگو برای رسیدن به اوج بلندی صدا نیاز به یک جعبه استاندارد دارد. هرچه صدا زیاد تر می شود نیاز به جعبه بیشتر خود نمایی می کند. آیا تا کنون یک باند یاماها یا الکترو وویس را بلند کرده اید تا ببینید چقدر سنگین است ؟

جعبه ها اهمیّت زیادی در بُرد صدا دارند. مثلاً جعبه های پلاستیکی برد و پرتاب بیشتری دارند. شاید دیده باشید که برخی جعبه ها ذوزنقه ای هستند، آری این باندها با این شکل و قالب برای برد زیاد طراحی شده اند .

مشاهده شده که برخی افراد مغزی های خیلی عالی تهیه می کنند، اما آنها را در جعبه های غیر استاندارد قرار می دهند و به همین خاطر به صدای ایده آل دست نمی یابند .

ابعاد و جنس جعبه باید متناسب با باند شما باشد. شنیده ام که سابقاً چنگ باندهای خود را با MDF نازک تهیه می کرد و به همین خاطر صدایی لطیفتر داشت. بوقهایی که بالای مساجد مشاهده می کنید تمام برد و پرتاب خود را مدیون یک جعبه ی آهنی هستند. اگر یونیت یک بوق را از شیپور آن جدا کنید صدای آن از ته چاه خواهد آمد …

به جز این، باید جعبه باند برای نفس کشیدن خود، تهویه مناسب داشته باشد. اگر دقّت کنید هر جعبه باندی در جلوی خود به طور مثال یک سوراخ 7 سانتی ًدارد .

بجز این، اتّصال مغزی به جعبه هم اصولی دارد. اگر مغزی بالانس نباشد و کمی کج پیش شود صدای آن گرفته می شود. باید پیچهای بلندگو یکسان و مساوی با هم سفت شوند .

خوب است بدانید مغزی در اینکه روی چوب پیچ شود یا پشت آن، باز قواعدی دارد. باندهای فول رنج را باید روی چوب پیچ کرد .

باندهای دو کله صدای تیزتری دارند، بنا بر این برای برد زیاد یا فضاهای باز باید دو مغزی را در یک جعبه قرار داد. طبعاً باید این جعبه اندازه متناسب خود را هم داشته باشد. کوچک درست کردن جعبه صرفه جویی نیست !!!

و بسیاری قواعد و ظرافتهای دیگر که در بلندگوها مراعات شده است …

البته ناگفته نماند که باندهای جدیدی در بازار هستند که صدای زیاد را با وزنی بسیار کم ارائه می دهند، شاید باندهای RCF 15 اینچ اینچنین باشند .

در تکمیل مطالب بالا باید گفت که برای مداحی یا سخنرانی باندهایی با بدنه چوبی بهتر از باندهایی با بدنه پلاستیک جواب میدهند و برای موسیقی بر عکس این موضوع صادق است .
در بین باندهای چوبی باندهایی با شکل ذوذنقه باز بهتر از باندهای مستطیل شکل اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *