آموزش

مشخصات دستگاه آمپلی فایر خوب

در یک دستگاه (به جز جنبه ظاهری و زیبایی آن) چند معیار حسن و ضعف وجود دارد:

1. کیفیّت: شاید بتوان گفت مهمترین مقوله در تعیین حسن یک دستگاه کیفیت آن است. بخشی از کیفیت یک دستگاه وابسته به نوع تنظیم شما دارد، اما عمده آن وابسته به قابلیّت خود دستگاه دارد.

کیفیت دستگاه در فضای بسته و با یکی دو بار (الو الو یک دو سه) کردن مشخص نمی شود (گرچه با همین مقدار هم ضعف برخی دستگاههای ایرانی و خارجی معلوم است! یک دستگاه alto و D&D که از دستگاههای سرشناس و دارای اسم و رسم هستند، صدایی بسیار گرفته و مبهم ارائه می دادند) شما باید کیفیت دستگاه را در مجلس شلوغ و در اوج صدا بسنجید.

می توانید برای مقایسه کیفیت دو دستگاه آنها را در کنار هم قرار دهید و بدون فاصله از هر دو صدا بگیرید،

غالب میکسرها و برخی دستگاهها صدایی معمولی دارند، این صداها بسته به انعطاف پذیری دستگاه و تنظیم شما می توانند به صدایی زیبا تبدیل شوند، به هر حال دقّت کنید که صدای طبیعی (فِلَت) صدایی عمومی است، گرچه صدای تخصصی به حساب نیاید.

2. قدرت: قدرت دستگاه را به حسب نیاز خود انتخاب کنید. قدرت زیاد همیشه خوب نیست! قدرت زیاد می تواند عامل سوت کشیدن دستگاه باشد، می تواند عامل سوختن باندها باشد، می تواند عامل آزار و اذیت شنونده باشد و …

غالباً دستگاههایی که قدرت بیشتری دارند، صدای صاف تر و شفافتری دارند، یکی از دلایل آن به جهت کارایی خوب پاور در آمپر بالاست و دلیل دیگر هم به خاطر طراحی مناسب شرکتهای ساخت آمپلی فایر، برای دستگاههای گران تر! شرکتها با اینکه می توانند در قدرت کم نیز کیفیت مطلوب را به شما ارائه دهند اما هیچگاه این کار را نخواهند کرد!

معمولاً تعداد باندهایی که به یک دستگاه قابل وصل هستند بسته به قدرت آن دارند. پس اگر تصمیم دارید از باندهای متعدّدی استفاده کنید، حتماً دستگاهی قوی تر با تعداد خروجی های بیشتر انتخاب کنید.

یک نکته قابل توجّه در مورد قدرت یک دستگاه این است که بسیاری از پاورهای دستگاههای خارجی، قدرت ثابتی ندارند و در موقعیّتها و شرایط جوّی ضعیف تر می شوند. معمولاً هنگامی که یک پاور داغ می شود، قدرت آن پایین می آید! (نه به جهت کاهش ضریب تقویتی آن، بلکه به خاطر محافظهای حرارتی که به پاور وصل هستند). این کاهش قدرت در طول مجلس، در برخی دستگاهها محسوس است، از جمله در دستگاههای چینی اکو چنگ.

در پاور به جز قدرت و فرکانس کاری به دو مسئله باید توجه کنید: 1. اینکه امپدانس خروجی چند اهم است؟ امپدانس خروجی رابطه ی مستقیم با تعداد باندهایی دارد که به صورت موازی می توانید به آن وصل کنید.

2. اینکه لیمیتر دارد یا خیر؟ اکثر پاورهایی که لیمیتر (محدود کننده) ندارند در اوج صدا دچار دیستورت و شکست و بی کیفیتی می شوند.

3. استقامت: دستگاه شما باید حرارت ذاتی کمی داشته باشد، دفع حرارت خوبی داشته باشد، چندین محافظ داشته باشد تا شما را در شرایط حساس بیمه کند.

4. امکانات جانبی مورد نیاز خود را که از یک دستگاه توقّع دارید در انتخاب دستگاه مدّ نظر داشته باشید. البته امکانات جانبی و مثل رادیو و ام پی تری را سعی کنید جدا گانه به دستگاه خود وصل کنید.

با وجود مطالب بالا به این نتیجه می رسیم که خوب بودن یک دستگاه شرط لازم است اما شرط کافی نیست، گاهی عروس نمی تواند برقصد می گوید زمین کج است (یا دستگاه خراب است!). خوب بودن دستگاه و باند و میکروفون (و تناسب آنها با هم) و تنظیم دستگاه همه در کنار هم تعیین کننده هستند.

اگر به دنبال صدای عالی (فراتر از صدای عمومی) هستید باید، یک متخصّص درس خوانده و با تجربه (صدا بردار) پیدا کنید تا برای شما سیستمی متناسب نیاز شما به پا کند و دقّت کنید که این مغازه دارهایی که خیلی ادعا دارند، اکثراً به اندازه خود شما سر در می آورند.

برخی از سازندگان داخلی اعتراف دارند که نمی توانند صدایی شبیه صدای چنگ یا جاسکو ارائه دهند، حتّی با کپی برداری از طرح این دستگاهها!  شما باید خلاقیت داشته باشید و خودتان صدای مناسب را الگوسازی کنید و دستگاه خودتان را برای رسیدن به آن کیفیت طراحی کنید. شما باید صدا شناس باشید و مثل دکتری که روی درد دست می گذارد، نقطه ضعف صدای دستگاهتان را تشخیص بدهید.

موفق باشید.

 

وب سایت: https://mrjelectronic.ir

روبیکا: https://rubika.ir/mrjelectronic

ایتا: https://eitaa.com/mrjelectronic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *