آموزش

کراس اور Crossover سیستم صوتی و بلندگو

کراس اور ها در سیستم‌ های صوتی خودرو، سینمای خانگی، و سیستم‌ های صوتی حرفه ‌ای کاربرد دارند. در سیستم‌ های صوتی خودرو، کراس اور برای جداسازی

فرکانس‌ های زیر (ساب ووفر)، میانی (میدرنج)، و بالا (توییتر) استفاده می ‌شود. این کار باعث می‌ شود که هر بلندگو صدای فرکانس‌ های مربوط به خود را تولید کند و

کیفیت صدای بهتری ایجاد شود.

کاربری اولیه یک تفکیک کننده صدا ، گرفتن سیگنال خام اولیه از منبع صدا (مثل رادیوپخش خودرو) و تفکیک آن به سه دسته است ، که این سه دسته عبارتند از :

– فرکانس های پایین (low range frequency) شامل صدای بم (بیس)که توسط ساب ووفر قابل پخش است.

– فرکانس های میانی (mid range frequency) شامل صدای خواننده و بخشی از صدای آهنگ که به وسیله میدرنج و بلندگوهای گرد و خربزه ای قابل پخش است.

– فرکانس های بالا (high range frequency) شامل صداهای ریز که قابلیت پخش به وسیله تیوتر و سوپرتیوترها را دارد.

دنیای سیستم صوتی صرفا محدود به رادیوپخش، آمپلی فایر، بلندگوها و ساب ووفر ها نمی‌شود، قطعه دیگری هم که معمولا با آن سروکار داریم Crossover (کراس

اور یا تفکیک کننده) ها هستند.

کراس اور اکتیو یا فعال و کراس اور پسیو یا غیرفعال

در صنعت سیستم صوتی ماشین دو نوع کراس اوور رایج وجود دارد، دسته اول که پسیو هستند برای فیلتر کردن سیگنال نیازی به منبع برق ندارند در حالیکه کراس

های اکتیو برای عمل فیلترینگ سیگنال باید به برق متصل باشند و سیم کشی مثبت و منفی باید برایشان فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *