آموزش

ترفندهای لحیم کاری

در آموزش های قبلی روشهای لحیم کاری را در چهار مرحله توضیح دادیم در این آموزش نکات ریز و مهم به طور روان و کاربردی مورد بررسی قرار میگیرد .

می دانید که بدون روغن لحیم، لحیم هیچگاه خود را به مس پشت فیبر نمی گیرد، روغن لحیم باعث شادابی لحیم می شود و مایه تمرکزّ آن است و قدرت جذب آن را بالا می برد. به همین خاطر سیم لحیم حاوی لا أقل 40% روغن لحیم است! بله سیم لحیمی که شما به دست می گیرید همه آن قلع و سرب نیست، بلکه دربردارنده روغن لحیم هم است. نشانه آن هم این است که وقتی لحیم را به هویه می زنید دود می کند. این دود شدن به این معناست که آن روغن لحیم مصرف شد!
دقّت کنید که روغن لحیم یک بار مصرف است و بعد از یکبار داغ شدن دیگر خاصیت خود را از دست می دهد. بنا بر این در هنگام استفاده از سیم لحیم دقّت کنید که سیم لحیم را بر روی قطعه، به هویه برسانید. یعنی هنگام لحیم باید در یک آن سیم لحیم و هویه و پایه آی سی (مثلاً) به هم برسند و سعی کنید که سیم لحیم زیر هویه قرار بگیرد تا روغن آن که آب می شود بر روی مس فیبر بریزد.

با این توضیح شما هیچگاه نیازی به استفاده از روغن لحیم کمکی نخواهید داشت، مگر در لحیم کردن سطحهای بزرگتر (دقّت کنید که روغن لحیم برای کارایی مدار شما آفاتی دارد و به همین خاطر باید از آن پرهیز کرد).

دقّت کنید که با وجود روغن لحیم، هیچ نیازی نیست که از سیم لحیم زیادی استفاده کنید (مگر در جاهایی که جریان زیادی رد می شود) همچنین نیازی نیست که هویه را احتیاطاً بر روی لحیم زیاد نگه دارید! بلکه این کار کیفیت و استقامت لحیم را پایین تر می آورد! پس احتیاط بی جا ممنوع.

در آخر کار بهتر است سطح فیبر را از روغن لحیم پاک کنید تا خللی در کار مدار شما پیش نیاید.

سطح فیبر اگر بخواهد خوب لحیم را بگیرد نباید کدر باشد و سولفات بسته باشد. می توانید قبل از لحیم بر سطح فیبر کمی سمباده نرم بکشید.

چون بچه های خوبی هستید بیشتر توضیح نمی دهم.
مراحل لحیم کاری:

برای ساده شدن کار لحیم، ابتدا مقاومتها را در سوراخهای خود قرار دهید و پایه های آن را به دو طرف نقیض مقاومت کمی خم کنید، سپس پایه ها را از دو میلیمتری فیبر کوتاه کنید و سپس به راحتی آنها را لحیم کنید.

بعد از مقاومتها نوبت به خازنها می رسد همین مراحل را بر روی آن اجرا کنید.

توجّه کنید که ترانزیستورها و آی سی ها در اولویت آخر هستند و باید بعد از دیگر قطعات لحیم بشوند.

بهتر است برای آی سی ها از سوکت استفاده شود تا: اوّلاً آی سی هنگام لحیم کردن داغ نشود، ثانیاً: تعویض آی سی برای دفعات بعد آسان تر باشد.

اگر آی سی را بر روی فیبر لحیم می کنید مواظب باشید که زیاد داغ نشود. پس به پایه های آن کمی روغن لحیم بمالید و سپس با سرعت پایه ها را لحیم کنید، می توانید وسط کار کمی استراحت کنید تا آی سی، حرارت خود را تخلیه کند.

ترانزیستورها هم نباید زیاد داغ بشوند (مخصوصاً ترانزیستورهای کوچک). پس آنها را با احتیاط و با دقّت لحیم کنید، تا کار لحیم آنها به دوباره کاری نکشد. (من ترانزیستورها را با پایه های کوتاه و نزدیک به فیر لحیم می کنم تا تخلیه حراراتی آنها بهتر باشد).

دقّت کنید که زیاد با پایه های ولومها ور نروید چون دستکاری آنها باعث می شود شل بشوند و در حین استفاده قطع و وصل بشوند. در لحیم کردن کلیدها و فیشها هم همین دقّت را داشته باشید تا پایه ها لقّ نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *