آموزش

باند خوب یا دستگاه خوب؟!

به نظر شما باند خوب حرف اوّل را می زند یا دستگاه خوب؟!

روشن است که دستگاه و باند و دیگر وسایل جانبی باید با هم تناسب داشته باشند و هر کدام ضعیف باشد مشکل زا خواهد بود. اما می خواهیم ببینیم هر کدام از جوانب یک صدا چند درصد از سهم صدای ایده آل را به خود اختصاص داده اند؟ کسی که فقط پول باند خوب یا فقط پول دستگاه خوب را دارد، پول خود را در چه جایی خرج کند؟

نظر نهایی ما این است که دستگاه خوب حرف اوّل و آخر را می زند. لکن مسأله را به صورت تشریحی توضیح می دهیم.

شما اگر یک دستگاه خوب مثل دایناکورد داشته باشید، با هر باندی خواهید توانست صدای ایده آل خود را به دست بیاورید .  می توانید باند چنگ وصل کنید یا باند جاسکو یا باند b&c یا باند ev یا …. این دستگاه یک صدای عمومی دارد و با هر باندی نسبتاً تناسب دارد. حتّی به دستگاه دایناکورد باند ستونی وصل کرده اند و بهترین صدا را از آن گرفته اند!

تنها چیزی که باید مواظب باشید این است که به باند خودتان صدای بیش از حد وارد نکنید. مثلاً صدای دایناکورد برای باند چنگ زیاد است و اگر باند شما تنها باشد، به زودی خواهد سوخت!

دستگاه های چنگ را نیز می توان با باندهای مختلف امتحان کرد، البته بهترین صدا را با همان باند خودش خواهد داشت.

گرچه کیفیت باندها با هم خیلی متفاوت است، لکن با همه تفاوتشان در یک محدوده استاندارد هستند و این دستگاه است که می تواند صدایی متفاوت از هر باندی بیرون بکشد. در محدوده صدای مید بسیاری از باندها به هم مشابه هستند، تنها زیر و بم آنها با هم متفاوت است که با دستگاه می توان آن را تغییر داد و تنظیم کرد.

اگر شما یک باند ev یا montarbo هم داشته باشید، با یک دستگاه جاسکو، صدای جاسکو را خواهد داد، نه صدای مونتاربو! کیفیت در باندها نسبی است و متناسب با دستگاه مخصوص خود طراحی شده اند، بنا بر این ممکن است برای دستگاه شما صدای باند چنگ حتّی دلنشین تر از ev باشد! بله تعجّب نکنید…

شما یک باند ستونی به من بدهید، من با همان باند صدای مجلس شما را تأمین می کنم (مرا در استفاده از باندهای متعدّد مخیّر بگذارید).

من یک باند montarbo به شما می دهم، شما با دستگاه ایرانی چه صدایی از آن می توانید تحویل بگیرید؟!

بنا بر این به نظر می رسد، هفتاد درصد ابتدائی کیفیت در اختیار دستگاه است، اما قبول دارم که 30 درصد آخر از آن باند است، باند خوب در اوج صدا شما را تنها نمی گذارد، باند خوب در شرایط نامطلوب صدایی مطلوب ارائه می دهد.

تکرار می کنم: باند خوب ضرورتاً کیفیت بهتری ندارد! بلکه رنج فرکانسی هر باند باید به نسبت به دستگاه شما سنجیده شود، ممکن است باند montarbo با دستگاه چنگ صدای تیزی داشته باشد، یا باند ev با میکسر بهرینگر صدای گرفته ای داشته باشد.

یک باند (روکس تون) که هیکل آن بسیار بزرگ است، در کنار باند چنگ صدایی بسیار گرفته داشت. پس فکر نکنید باند خوب ضرورتاً صدای باز و شفاف تری دارد!

از طرفی دقّت کنید که منظور من از دستگاه خوب دستگاهی است که رنج فرکانسی مناسب داشته باشد، نه اینکه قدرت زیادی داشته باشد یا امکانات زیادی ارائه دهد …

ممکن است بهترین میکسر در زیر دستان شما بی مصرف ترین دستگاه باشد! چون دستگاه های گران هم اکثراً صدایی فِلت و عادی دارند و یک تنظیم کننده حرفه ای نیاز است تا از آن صدایی دلنشین و واضح بگیرد، در حالی که صدای دستگاههایی مثل چنگ و دایناکورد و برخی دیگر از انواع میکسر ها، آماده است و نیاز به تنظیمات حرفه ای ندارد. خوب است بدانید میکسر دایناکورد هزار تری هم که امکانات بیشتری از مدلهای قبلی دارد، صدای آن فِلت است و برای رسیدن به کیفیت ایده آل در آن با مشکل مواجه هستید.

من به برخی از دستگاههای معمولی خودم باندهای خیلی عالی وصل کرده ام و بهترین صداها را دریافت کرده ام، چون حتّی دستگاههای معمولی من رنج فرکانسی نسبتاً خوبی دارند.

موفق و پیروز باشید .

وب سایت https://mrjelectronic.ir

روبیکا: https://rubika.ir/mrjelectronic

ایتا: https://eitaa.com/mrjelectronic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *