آموزش

اصول تنظیم حجم صدا

فرق زیاد کردن صدا از میکروفون یا main اصلی

شما مخیّر هستید که صدا را از ردیف میکروفون کم و زیاد کنید یا از پری دوّم (ردیف main میکسر).

اولاً دقت کنید که شما اگر انسان منظمی باشید یک رویه خاص را انتخاب می کنید و همان را دنبال می کنید.

ثانیاً دقّت کنید که شما همیشه مجبور به کم و زیاد کردن ولوم نیستند، بلکه می توانید از تعداد ردیف های میکروفون استفاده کنید و برای هر ردیف یک تنظیم ثابت در نظر داشته باشید: ردیف اوّل میکروفون برای سخنران، ردیف دوّم برای مداح، ردیف سوّم برای ادعیه و مناجات و …

اما تنظیم حجم صدا از این دو ولوم چه تفاوت های تکنیکی دارد؟

روشن است که فشار نهایی بر روی پاور خروجی یکسان است و این دو ولوم از این جهت با هم تفاوتی ندارند. (البته با کم کردن نا معقول پری دوّم ممکن است صدای ورودی به پاور کمی محدود شود، آن هم نه در همه دستگاهها)

اما اگر پری اوّل را بیش از حدّ معمول زیاد کنید بار زیادی بر روی پری دوّم و اکو می افتد و در نتیجه شاهد اعوجاج و دیستور صدای اصلی یا صدای اکو در خروجی باند خواهید بود. اصطلاحاً امپدانس ورودی و خروجی پری دوّم و اول از تناسب خارج می شود و تبعات آن به دنبال آن …

نیز اگر پری اوّل را بیش از حدّ معمول کم کنید گیرایی میکروفون پایین می آید و در برخی دستگاهها (مثل جاسکو 1500) صدا گرفته می شود و زیاد کردن پری دوّم ثمری جز سوت کشیدن ندارد.

ممکن است کم کردن پری دوّم باعث محدود شدن قدرت خروجی شود، البته این کار ارزش امتحان را ندارد، به خاطر همان مشکل به هم خوردن امپدانسها…

وقتی صدای مجلس خیلی زیاد است ….

وقتی صدای مجلس خیلی زیاد است، معمولاً صدا اصلاً زیاد نیست! بلکه صدا خراب است. بله صدای زیاد هر قدر هم که زیاد باشد می تواند دل نواز باشد. صدا اگر دیستور نداشته باشد و رنج فرکانسی مناسبی داشته باشد هیچگاه اذیت کننده نخواهد بود.

اما به هر حال شما حق ندارید برای یک مداح که در میکروفون فریاد می زند صدا را کم کنید، بلکه فقط باید باند را به مداح نزدیک تر کنید تا صدای خود را خوب بشوند، آنگاه تا حدودی خواهید توانست صدا را کم کنید.

چرا؟!!!…

علّت این سخن این است که کم کردن صدا تنها اثر یک دهمی در حجم صدایی که به گوش می رسد دارد، اوّلاً سیستم شنوایی انسان به گونه ای است که برای نصف شدن صدا باید قدرت آن را یک دهم کرد. و ثانیاً دقت کنید: خواننده ای که به صدای زیاد نیاز دارد، اگر هم صدای دستگاه کم شود، کمیِ صدا را با بلند کردن صدای خود و فرو بردن میکروفون در حلق خود جبران می کند. عاقبت این کار هم به خستگی گلوی مداح و دیستور شدید صدا در ناحیه میکروفون، منتهی می شود، که باعث گوش خراش تر شدن صدا می شود.

سقف صدا در دستگاهها:

برخی تصوّر می کنند هر چه ولوم را زیاد کنند صدا هم همپای آن زیاد می شود. این تصوّر اشتباه است که فکر کنیم وقتی ولوم دستگاهی روی درجه 2 قرار دارد و صدا 40 وات است، اگر ولوم را تا 10 زیاد کنیم، قدرت صدا حتماً می شود 200 وات! نخیر سقف صدای یک دستگاه و قدرت آن به پیچاندن ولومهای آن هیچ ربطی ندارد. من می توانم دستگاهی درست کنم که تنها 1 وات قدرت دارد، با این حال شما نتوانید ولوم آن را از 1 بیشتر کنید! یعنی ضریب تقویت آن، به قدری بالا باشد که با زیاد کردن ولوم صدا سوت بکشد.

وظیفه پری اول و دوّم تنها بالا بردن ضریب تقویت دستگاه است و به سقف قدرت صدا ربطی ندارد. شما می توانید ولوم صدا را کم کنید و به جای آن فریاد خودتان را بالاتر ببرید تا انتهای صدای یک دستگاه را بشنوید. زیاد کردن ولومها تنها ثمری که دارد این است که صدا در بین پری و پاور تعادل خود را از دست می دهد و صدایی زیاد به دریچه ای کوچک وارد می شود، مثل یک قیف که سر آن گشاد است ولی ته آن لاغر است و فشار آوردن بر آن تأثیری در سرعت تخلیه آن ندارد.

نتیجه بالا رفتن ولومها این است که صدا در بخش پاور به اوج توان اعمالی می رسد و اگر دریچه ورودی آن صدای بیشتری بر پاور اعمال کند، صدای پاور دیستور می کند و از کیفیت و لطافت خود خارج می شود.

بنا بر این فکر نکنید در مجلسی که می توان ولومها را زیاد کرد، شما با زیاد کردن ولومها لطفی در حق مداح یا مستمعان کرده اید! اینچنین نیست، بلکه صدا را در حدّ ایده آل قرار دهید، که مثلاً مداح بتواند 5 سانت میکروفون را از دهانش فاصله بدهد و صدا در حدّ مطلوب باشد. ولوم را بیش از این نکنید که اگر مداح داد بزند صدا خراب می شود.

شما این اشتباه را در دسته هایی که دستگاه آنها ترانسی است و از بوق استفاده می کنند زیاد مشاهده می کنید. به عنوان مثال تصوّر کنید: وانت نان خشکی که درون ماشین خود نشسته و در بوق فریاد می زند، ولوم بوق خود را تا آخر زیاد کرده است و به همین خاطر اگر از ماشین پیاده بشود، حتماً دستگاه او سوت می کشد. این شخص اگر ولوم خود را کم هم بکند در قدرت صدای او هیچ افتی حاصل نمی شود، بلکه در کیفیت صدا شاهد کیفیت بهتر هم خواهد بود.

قربان آدم چیز فهم

 

وب سایت https://mrjelectronic.ir

روبیکا: https://rubika.ir/mrjelectronic

ایتا: https://eitaa.com/mrjelectronic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *